Mama & Abah Zahin Bersatu

Daisypath Anniversary tickers

budak hensem semakin membesar

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, March 2, 2010

9 Bulan 10 hari

Aku nikah 25 Oktober, 2008. masa bulan pertama, bulan november, test prgnant, -ve..hati da kecewa da nie..mana taknyer, masa tue, nak sangat mengandung..bulan kedua, DISEMBER, tak letak harapan sangat. takut kecewa. selalu aku peyed, hujung2 bulan kan..end of december, tunggu punya tunggu, tak muncul2 plak kwan kita tue kan..da pelik da nie.. g la farmasi, beli kit.. masa aku test, lewat 7ari..mula2 test, -ve..kecewa lagi..tunggu plak minggu dpn..tak dtg gak peyed nie. beli lagi, then +ve siut. masa tue, tak tau nak kata apa. alhamdulillah, aku dikurniakan rezeki. allah beri peluang untuk aku kandungkan amanah allah ini.

so, start disember 2008 sehinggalah september 2009, aku kandungkan ahmad zahin. dari bulan pertama, hingga ke bulan ketiga kehamilan, aku alami loya2 seperti orang lain jugak. tak teruk mana. kadang2 bila naik keter, aku bleh muntah. kadang2 bila makan pun, aku leh muntah. so, tak tau aku alah kat mana satu, hehehehe..yang pastinyer, 3 bulan pertama, tak lalu sangat nak makan..part mengidam, aku tak mengidam yg merepek2 pun. cuma nak sangat makan cempedak goreng. time tue mimpi.. dalam mimpi tue, aku nak sangat makan cempedak goreng, tapi tak dapat. bangun2 tido pagi tue, aku siap terliur lagi..wah, ni sudah tak leh tahan. mau kena cari tu cempedak goreng la..ckp ngan abah zahin. masa tue jenuh la cari cempedak goreng. setiap pasar aku pergi tapi tak jumpa. akhirnya jumpa kat melaka. time tu balik kg abah zahin. jumpa tepi jalan. smpai 4 biji aku beli buah cempedak..smpai kampung, kakak ipar aku tolong gorengkan. sian kat aku nie..tau makan jer..hahahahah..dia goreng punyer banyak, aku makan seulas je pun..kta org, dpat rasa pun da cukup..yang selebihnya, org kampung tibai..rezeki kan, kongsila bersama..

dok jangkakan aku akan melahirkan ahmad zahin pada 9 september 2009 (cantik giler tarikh tue)..masuk bulan september, aku da mula hitung hari. da mula alert dengan keadaan ahmad zahin masa tu..dari 1 september hinggalah ke 9 september 2009, sakit kontraksi wlupun sikit, tak de plak aku rasa..g klinik, dok bg tempoh lagi seminggu. masa tue pk nak g hukm da, tapi tahankan dulu sbb aku tau, kalu tak sakit tapi da g spital,silap2 kena tahan..tak kena operate, maunye kena induce..tempoh yg dok bagi smpai 18hb..kalu 18hb tue tak bersalin gak, kmperm kena g induce..takut aku weh..

15 September 2009, time buka puasa, aku tak lalu sangat makan. perut sakit. rasa macam gastrik tapi kuat sikit dari sakit gastrik. masa tu tak pk pun sakit kontraksi tue..bagitau abah zahin. abah zahin plak bgtau mak dia. mak mertua aku suh g spital. mak mertua aku kata mungkin da nak bersalin. malam tue, g makan pizza hut. yela, ingat gastrik kan, so pegi la makan..

16 September 2009, bangun sahur, sakit perut lagi. sakit perut yg buat badan aku berpeluh bagai nak gile. da cuak..kejut abah zahin. abah zahin punyer la kabut. dia bangun , capai tuala, mandi cepat2 patu suh aku siap cepat2 , nak g spital (HUKM). bayangkan, aku da mandi nie, masuk bilik, boleh berpeluh lagi..

12.00 tengahari, 16 september 2009, sampai la aku kat spital HUKM nun..bagitau nurse kt situ yg aku overdue, terus kena shoot kat emergency.. dok pakar datang, cek bukaan pintu..1st time kena seluk nie..tak sakit pun..mungkin sbb aku cool je kan..lepas kena seluk, terus darah kuar sikit demi sikit..masa tue bukaan baru 1cm. dok yg cek aku mula2 nak suh aku balik, tapi tak jadi la..mana taknyer, histry aku yg overdue tue tak membenarkan aku balik rumah..soh admit ward..petang tu gak aku masuk wad..

dari kul 1.00 petang, ke 5petang, sakit tu ada cuma tak kerap dan tak kuat.. kul 6petang, abah zahin minta balik rumah. nak berbuka puasa kat rumah. sian abah zahin. masa tue aku da nangis2 da..aku kalu boleh, tak nak bagi abah zahin balik umah. aku nak dia ada kat sisi aku smpai aku melahirkan ahmad zahin. aku takut kalau2 diwaktu ketiadaan dia, aku disorong masuk ke dalam labour room..aku ingatkan abah zahin buka dirumah, rupanya dia buka kat cafe spital jer..sian dia..dia tak sanggup nak tinggalkan aku sorang2 katanya..wah, terharunyer...da tepon mak abah siang2 ..ckp da masuk wad..dorang kata nak dtg, tapi aku tak bg..aku takut aku nangis bila jmpa mak abah aku nanti..aku taknak dorang tengok aku sakit..huhuhuhuh

dok kata nak cek bukaan pintu aku kul 8mlm..so, dari kul 6 ke kul 8mlm tue, aku tak duduk diam..masa tue sakit da kerap tapi aku bleh gagahkan lagi..

jam 8mlm, tunggu punya tunggu, dok tak plak panggil tuk check bukaan rahim..da tensyen da nie..tup2, bukan dok yg datang..mak , abah dan adik aku plak yang datang..masa tue, air mata aku punye la berjuraian..msa tue aku mmg da nangis da..tahan sakit kan..tambah plak nampak mak abah aku, lagi la aku menangis..abah aku da kuar balik..dia tengok aku nangis agaknyer..mak aku datang pujuk aku. mak aku cakap, "kak cha jangan la nangis..memang sakit, tapi kak cha kena tahan"..by that time, aku bukan berhenti nangis, makin tersedu2 lagi ada...mak aku urut belakang pinggang aku yg masa tue rasa mcm nak patah..kuasa ALLAH, bila mak aku urut jer belakang aku, hilang segala kesakitan aku tue..aku hampir2 terlelap..sedangkan, dari time aku masuk wad, tak boleh langsung lelapkan mata..mengantuk sangat2..

time aku nak terlelap tue la dok panggil nak check bukaan pintu ..lepas je tangan mak aku dari pinggang aku, sakit tu datang balik la..ni yang tak tahan nie..gagahkan jugak berjalan nie g bilik doktor..check2, bukaan da 5cm..air ketuban aku pun dipecahkan..ha kau, punyer banyak la airnyer...geli geleman aku..mana taknyer, air tue mcm lekit2..

dlm kul 10.30mlm mcm tue, aku ditolak g labour room..masa tu aku pakai slipar vincci..mak aku ikut dari belakang g labour room..abah zahin masa tue g solat..aku mcm tak nak pergi je selagi aku tak nampak abah zahin..suh gak nurse tue cari abah zahin..nurse tue siap cakap, akak jangan risau yer, nanti saya carikan suami akak..aku siap ckap, akak janji yer carikan suami saya smpai jumpa..wah,mcm budak2 suh berjanji la bagai..

dalam labour room, sejuk giler..suasana kat dalam labour room sungguhla menakutkan..aku dengar orang menjerit, aku dengar tangisan bayi, aku dengar sorakan pasukan yang menyambut kelahiran baby, aku dengar bunyi mesin..isk, banyak la bunyi2 yang aku dengar..menakutkan..masa aku masuk labour room, tengah penuh..suh aku tunggu..giler ke aper..kang terberanak kat wheel chair kang, saper nak jawab..oleh kerana aku da dipcahkan air ketuban, dok suh gak tempatkan aku dalam bilik bersalin..(dalam dewan bersalin, ada banyak bilik)..aku bertuah sbb dapat bilik sorang2..so, takde la aku dengar orang lain yg dok bertarung nywa tue menjerit2 kan..

tangan aku dicucuk, masuk air, perut aku diletak aper benda ntah..aku tak tau..hahahaha..bontot aku dicucuk..katanya ubat tahan sakit..tapi sakit tetap kuat gak..tak jalan pun ubat tue..nurse soh sedut gas..lagi tak jalan..dari kul 10.30 smpai la kul 12mlm, 16 september 2009, tak lahir2 gak ahmad zahin..(abah zahin nakkan tarikh 16 tu..nti sma ngan dia)..

aku makin penat, badan da berpeluh bagai nak giler, aku pun asik marah2 jer..dok perempuan masuk..dia kata aku tak reti nak teran..giler..dia tak ajar, da bleh kata aku tak reti nak teran..paler hotak dia..this is my 1st tme ok..siap ckp kalu tak pandai gak, saya paksa nanti..wah!!!! aku balas balik, mcm ner nak teran..tak rasa sakit pun...team nurse2 yang jga aku da cuak da..sbb da lama kan aku tak bersalin2 lagi..

sehinggalah datang sorang dok lelaki nie..bangsa asing..dia dtang jer, nurse2 nie pun siapkan la segala peralatan yang digunakan kan..push punyer push, akhirnya berjaya aku keluarkan AHMAD ZAHIN dari dalam perut aku..masa tue, sakitnyer subhanallah..tak tertahan..lega bila tengok ahmad zahin tersenyum disebelah aku..masa dok jahit luka pun tak rasa sakit..punyer la syok tengok anak sendiri kan...

so, pada 17 september 2009, jam 3.17pagi, lahirla AHMAD ZAHIN ke muka bumi ALLAH ini..berat dia, 3.87kg..berat kan???normal ok, i keluarkan dia..hehehehehe




* zahin masa beberapa jam lepas lahir




*zahin sekarang..si montel



da, penat la..nati sambung ek..

No comments:

Post a Comment